T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
VAN / İPEKYOLU - Van Gölü Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

İnşaat Teknolojisi Alanı

İnşaat sanayi, hızla değişen pazar ve rekabet koşulları nedeni ile sürekli dinamik bir gelişim içindedir. Bu sektör için devletler tarafından özel planlamalar yapılmaktadır. Özellikle hızla küreselleşmekte olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta, sanayileşmiş ülkeler bu sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadırlar. Son yıllarda meydana gelen depremler, binaların daha kaliteli malzeme, işçilik ve kurallara uygun olarak yapılması için yeni planlamalar gerektirmiştir.

 

İnşaat Teknolojisi alanında yapılan uygulamalar, çok çeşitli ve değişken bir yapı göstermektedir. Sektördeki iş gücü artışı, teknolojik gelişmeler, endüstri yatırımlarına paralel olarak birçok sektörün inşaatla iç içe olduğu, faaliyetlerinin bir kısmını ya da tamamını kendi özel amaçlarına uygun olarak projelendirilmiş yapılar üzerinde yürütmektedirler.

İnşaat Teknolojisi alanında yeterli eğitimin verilememiş olması, bu sektörün iş gücünde vasıfsız elemanların çalışmasına neden olmakta ve bu durum üretimde kaliteyi düşürmektedir. Ayrıca çok amaçlı kullanılan yapıların, can ve mal güvenliği açısından yeterli dayanımda olması zorunludur.

Öğretim programlarının ve modüllerin hazırlanmasının her aşamasında, iş yaşamının iş gücüne dönük gereksinimlerinin tüm yönleriyle dikkate alınması amacıyla sektörel kuruluşlarla görüş alış verişi ve iş birliği gerçekleştirilmiştir.

Program geliştirme sürecinde üniversitelerden alan uzmanları ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapılmıştır. Sektör taraması ve mesleki yeterliklerin belirlenmesi sırasında sektöre anket uygulanmıştır. Bu anketler sonucunda Türkiye genelinde inşaat sektörünün ihtiyaçları ve programdan beklentileri tespit edilmiştir. Bu ihtiyaçlar program çalışmalarının temelini oluşturmuştur.

İnşaat Teknolojisi alanı programında;

1. Harita ve Kadastroculuk,

2. Mimari Yapı Teknik Ressamlığı,

3. Statik Yapı Teknik Ressamlığı,

4. Ahşap Doğrama ve Kaplamacılık,

5. PVC Doğrama İmalat ve Montajcılığı,

6. Betonarme Demir, Kalıp ve Çatıcılık,

7. Yapı Yüzey Kaplamacılığı,

8. Yapı Dekorasyonculuğu,

9. Yapı Yalıtımcılığı,

10. Duvarcılık,

11. Restorasyon,

12. İç Mekan Teknik Ressamlığı,

13. Yapı Laboratuvarı,

14. Çelik Yapı Teknik Ressamlığı

dalları yer almaktadır.

Program geliştirme sürecinin her aşamasında;

· Devlet Su İşleri

· Türkiye Cumhuriyeti Karayolları

· Belediyeler

· İller Bankası

· Bayındırlık hizmetleri

· Havayolları

· Petrol araştırmaları

· Tapu Kadastro

· İnşaat mühendisliği büroları

· Harita mühendisliği büroları

· PVC imalat ve montaj sektörü

· Ahşap doğrama ve kaplamcılık atölyeleri

· Beton santralleri

· İnşaat laboratuvarları mimarlık büroları vb.

ile iş birliği yapılmıştır. Bu firmaların eğitim sorumluları ve çeşitli meslek elemanları ile iletişim kurulmuş ve katkıları sağlanmıştır. Böylelikle sektör beklentileri programa yansıtılmıştır.

Meslek elemanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası iş gücünden beklenen yeterliklerin belirlenmesi için çeşitli araştırmalar yapılmış, yabancı uzmanlar ile görüşülerek program çalışmalarına aktarılmıştır.

Bu doğrultuda İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde uluslararası ve ulusal düzeyde standartlara uygun, her yaşta ve düzeyde bireye yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda eğitim olanağı sağlayan program hazırlamak hedeflenmiştir.

Teknolojik gelişmelere paralel olarak, sektörün beklentileri doğrultusunda geliştirilen İnşaat Teknolojisi alanı programı gelişmelere göre sürekli güncellenmeye uygun bir yapıda tasarlanmıştır. Böylece tüm gelişme ve yenilikleri kısa sürede programa yansıtmak mümkün olabilecek ve mezunlar kazandıkları mesleki yeterlikleri doğrultusunda istihdam edilebileceklerdir. Dolayısıyla İnşaat Teknolojisi Alanı Öğretim Programının sektörün ve mesleki eğitim sisteminin gelişmesine önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir

İNŞAAT TEKNOLOJİSİ

ALANIN TANIMI

İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

ALANIN AMACI

İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

DAL

PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI

1. HARİTA VE KADASTRO

Tanımı: Harita ve kadastroculuk ile ilgili arazi ölçümleri ve harita çizimi konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen dal dır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında harita ve kadastroculuk mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

2. MİMARİ YAPI TEKNİK RESSAMLIĞI

Tanımı: Mimari yapı teknik ressamlığında proje çizimi, röleve ve maket yapma konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat Teknolojisi alanında, yapı teknik ressamlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

3. STATİK YAPI TEKNİK RESSAMLIĞI

Tanımı: Statik yapı teknik ressamlığında proje çizimi konusunda yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen dal programıdır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında yapı teknik ressamlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

4.AHŞAP DOĞRAMA KAPLAMA

Tanımı: Ahşap doğrama ve kaplamacılığı, yapılara ait doğrama, kaplama ve çizim işlerini yapma konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında ahşap doğrama ve kaplamacılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

5. PVC DOĞRAMA VE MONTAJ

Tanımı: Plastik doğrama imalât ve montajcılığı; PVC doğramaların çizim, imalat ve montajı ile ilgili işlemlerin yapılması konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında plastik doğrama imalat ve montajcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

6. BETONARME DEMİR, KALIP VE ÇATICILIK

Tanımı: Betonarme demir, kalıp ve çatıcılık, betonarme kalıp, ahşap çatı ve çizim konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında betonarme kalıpçılık ve çatıcılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

7. YAPI YÜZEY KAPLAMA

Tanımı: Sıvacılık, döşeme kaplamacılığı ve sıva, seramik, mermer çizimi konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında, yapıda sıva, seramik ve mermer kaplamacılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

8. YAPI DEKORSAYON

Tanımı: Yapıda boya, alçı dekorasyon ve kartonpiyercilik ve renk tasarımı, alçı dekorasyon çizimi konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen dal programıdır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında yapıda boya, alçı dekorasyon ve kartonpiyer mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

9. YAPI YALITIM

Tanımı: Yapıda yalıtım ve yalıtım detay çizimleri konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında yapıda yalıtımcılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

10. DUVARCILIK

Tanımı: Yapıda duvarcılık ve duvar çizimleri konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında yapıda duvarcılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

11. RESTORASYON :

Tanımı: Restorasyon, ahşap-kâgir restorasyonu röleve yapma ve proje çizimleri konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen dalıdır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında restorasyon mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

12. İÇ MEKAN TEKNİK RESSAMLIĞI

Tanımı: İç mekân teknik ressamlığında iç mekân proje çizimi ve röleve yapma konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen dal programıdır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında İç mekân teknik ressamlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

13. YAPI LABORATUVARI

Tanımı: Yapı laboratuvar teknisyenliği, yapının inşası sürecinde inşaata ait agrega, çimento, beton ve zemin deneylerinin yapılması konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında inşaat laboratuvarcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

14. ÇELİK YAPI TEKNİK RESSAMLIĞI

Tanımı: Çelik yapı teknik ressamlığında çelik yapı proje çizimi, röleve yapma konusunda yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: İnşaat teknolojisi alanında çelik yapı teknik ressamlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

GİRİŞ KOŞULLARI

Öğrencilerin sağlık durumu, İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

İSTİHDAM ALANLARI

İnşaat Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;

1. Devlet Demir Yolları,

2. Devlet Su İşleri,

3. Türkiye Cumhuriyeti Karayolları,

4. Belediyeler,

5. İller Bankası,

6. Bayındırlık hizmetleri,

7. Havayolları,

8. Petrol araştırmaları,

9. Tapu kadastro,

10. Mimarlık büroları,

11. İnşaat mühendisliği büroları,

12. Harita mühendisliği büroları,

13. PVC İmalat ve montaj sektörü,

14. Ahşap doğrama ve kaplamcılık atölyeleri,

15. Beton santralleri,

16. İnşaat laboratuvarları ,

17. Yapımcı inşaat firmaları vb.

yerlerde çalışabilirler.

EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI

1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır.

2. Programın uygulanabilmesi için İnşaat Teknolojisi alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır.

EĞİTİMCİLER

1. Programın uygulanmasında İnşaat Teknolojisi alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır.

2. Programın uygulanmasında gerektiğinde İnşaat Teknolojisi alanında sektör deneyimi olan usta öğretici, teknisyen ve meslek elamanlarından yararlanılabilir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği’ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre;

1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler,

2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek

öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.

YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER

Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır.

1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.

2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, İnşaat Teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.

BELGELENDİRME

1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.

2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.

3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.

4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

EĞİTİM SÜRESİ

1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, İnşaat Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikleri uygulanır.

1. Öğretmenler, öğrenciye rehberlik eder.

2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.

3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.

4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.

5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.

6. Öğrenciye yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.

İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR

Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, inşaat sektöründe bulunan firmalar ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.

ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;

1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.

2. İnşaat Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.

3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.

4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.

EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİ

İnşaat Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.09.2017 - Güncelleme: 18.12.2023 22:07 - Görüntülenme: 1927
Kaynak: İnşaat Alanı Bölüm Bilgileri
  Beğen | 3  kişi beğendi